10 januar, 2016

ting å gjøre og huske på

Jeg kan fort bli oppslukt i egne tanker og følelser. Hvis jeg er urolig for ett eller annet (noe jeg fort kan bli), blir jeg fort ganske nedfor. Det er særlig nå i vintermånedene, hvor det er mørkt og vått og dystert. Heldigvis kan humøret fort bli bedre igjen. Gjerne av små ting. Derfor tenker jeg det er greit å lage en liten liste over ting jeg må huske på eller gjøre, når jeg er litt nedfor.

✽ Å gå en liten tur på butikken med en av roomie'ene dine kan få humøret opp. Snakke om alt og ingenting. Kanskje snakke om det jeg uroer meg for. Det får humøret noen hakk opp.
✽ Gå en tur. Gjerne rundt et vann eller opp et lite "fjell".
✽ Se en feelgood-serie, eller høre på gladsanger.
✽ Snakke med bestevenninnene hjemmefra, og gjerne planlegge noe å gjøre neste gang vi er hjemme samtidig.
✽ Ringe hjem. Særlig når jeg har hjemlengsel. Prate om hvordan ting er hjemme, og gjerne snakke ut om hvordan jeg har det.
✽ Filmkveld med nære venninner i byen. Bra medisin!
✽ Holde kontakten med gjengen i klassen, og finne på ting med de. Oppleve morsomme ting med de, som vi kan prate om og evt. le av i ettertid.
✽ Huske at ting vil faktisk bli bedre. Hater egentlig å tenke det når jeg er nedfor eller stressa over noe kjipt. For der og da er det så kjipt og fælt, at jeg bare vil hjem og krølle meg inn i et teppe på sofaen, med mamma og pappa ved min side. Men jeg har erfart at det faktisk er sant. Ting vil faktisk bli bedre.

Litt merkelig liste føler jeg. Men det er ting som hjelper. Akkurat nå er jeg litt småstressa over skole, og jeg har hjemlengsel. Skulle ønske jeg fortsatt var hjemme, og skulle ønske avstanden mellom hjem og studiested var litt mindre. (Ja, da jeg bodde hjemme og skulle finne et sted å studere, da ville jeg vekk. But still.) Jeg skulle ønske jeg kunne tatt en spontan busstur hjem en helg om jeg trengte det. Men det er ikke så lett når avstanden er så stor, og jeg må planlegge reisa en god stund i forveien. Men sånn er livet. Etter studiene, da skal jeg sørge for å finne meg en jobb som er nærmere familie og gode venner. Tror ikke jeg orker å bo så langt vekk for resten av livet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar